خشکی چشم در سگ ها

خشکی چشم در سگ ها

0 دیدگاه 7 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 788
خشکی چشم در سگ ها
خشکی چشم عارضه ای است که در آن غدد اشک به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند تا بتوانند از چشم محافظت کنند. این باعث خشکی و التهاب چشم می شود که می تواند منجر به عفونت شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، خشکی چشم وضعیتی است که غدد اشکی سگ، گربه و انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت عدم درمان، خشکی چشم می تواند باعث ناراحتی و آسیب جدی به چشم شود.خوشبختانه،گزینه های درمانی در دسترس هستند.خشکی چشم به عنوان keratoconjunctivitis sicca یا KCS شناخته می شود. ورم ملتحمه به معنای التهاب غشای نازکی است که چشم و پلک را می پوشاند.

در یک چشم طبیعی، غدد اشکی در بالای چشم و در پلک سوم است که در گوشه داخلی تحتانی چشم قرار دارند. غدد اشکی با عملکرد طبیعی، اشکی تولید می کنند که حاوی آب، نمک، روغن و مخاط است. اشک چشم ها را روان نگه می دارد و موادی را که می تواند باعث تحریک و عفونت شود را از چشم خارج می کند.

بدون تولید اشک، چشم آسیب می بیند و حتی عفونی میشود. قرنیه برای محافظت از بقیه چشم در برابر آسیب، ضخیم می شود. غدد اشکی ممکن است مخاط تولید کنند، که این می تواند ترشحات غلیظی را در داخل و اطراف چشم ایجاد کند.

علائم خشکی چشم در سگ ها

ترشحات غلیظ چشم (اغلب شبیه مخاط زرد یا سبز، چرک یا پوسته پوسته شدن)

قرمزی چشم، ورم ملتحمه

پلک زدن بیش از حد، بلفارواسپاسم

ظاهر خشک برای چشم (بدون درخشندگی در چشم)

تغییر رنگ یا رنگدانه در سطح چشم

زخم قرنیه

علل خشکی چشم در سگ ها

خشکی چشم اغلب در اثر یک فرآیند بیماری با واسطه سیستم ایمنی ایجاد می شود که به غدد اشکی آسیب می رساند. خشکی چشم می تواند در هر سگی اتفاق بیفتد، اما در کوکر اسپانیل آمریکایی، بولداگ، شیتزو، و تریر سفید رایج است.

سایر علل خشکی چشم در سگ ها عبارتند از:

اختلالات مادرزادی: غدد اشکی در بدو تولد وجود ندارند یا به درستی کار نمی کنند

بیماری های عفونی، به ویژه آنهایی که بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می گذارند

چشم گیلاسی ( افتادگی پلک سوم)

برخی از بیماری های غدد درون ریز

تروما یا آسیب به چشم (ناشی از آسیب، سمیت یا فرآیندهای بیماری)

حتماً در صورت مشاهده علائم مشکلات چشمی با دامپزشک تماس بگیرید. بیماری های چشمی می توانند به سرعت پیشرفت کنند. هر چه دامپزشک شما زودتر بتواند تشخیص دهد، شانس درمان بیشتری خواهد داشت.

 

دامپزشک شما یک معاینه کامل از چشمان سگ شما را انجام می دهد و سپس چند آزمایش چشمی خاص می گیرد. اولین آزمایش معمولاً آزمایش اشک شرمر است. یک نوار کاغذی کوچک و مخصوص در زیر پلک پایین قرار داده می شود و به مدت یک دقیقه در جای خود قرار می گیرد. کاغذ با پارگی مرطوب می شود و مایع به نقطه خاصی روی نوار می رسد. تولید اشک طبیعی باید به خط 15 میلی متر یا بیشتر برسد.

در مرحله بعد، دامپزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش لکه فلورسنت را روی چشم انجام دهد تا آسیب به قرنیه را بررسی کند. یک رنگ فلورسنت بی ضرر داخل چشم می ریزد و با سالین شستشو می شود. سپس از نور استفاده می شود تا ببیند آیا لکه روی قرنیه باقی مانده است یا خیر. اگر زخم، ضایعات یا خراش وجود داشته باشد، لکه را جذب می کند. این یک آزمایش مهم است زیرا KCS می تواند باعث زخم قرنیه و آسیب هایی شود که برای بهبودی نیاز به داروهای خاصی دارند.

درمان خشکی چشم در سگ ها

هنگامی که سگ شما با KCS تشخیص داده شد، دامپزشک شما شروع درمان را فوراً توصیه می کند. درمان شامل استفاده از یک یا چند نوع داروی موضعی چشم است.

آنتی بیوتیک موضعی و یا داروهای استروئیدی نیز ممکن است در چشم مورد نیاز باشد. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت ها را درمان یا از آن پیشگیری کنند. استروئیدها التهاب را کاهش می دهند.

اشک مصنوعی می تواند برای روان کردن چشم مفید باشد، اما برای موثر بودن باید به طور مکرر استفاده شود. اینها به تنهایی واقعاً KCS را درمان نمی کنند، اگرچه ممکن است همراه با سایر داروهای چشم استفاده شوند.

حتماً توصیه های دامپزشک خود را در مورد درمان و معاینات بعدی دنبال کنید. برای نظارت بر پاسخ به درمان و پیشرفت خشکی چشم، برای دامپزشک شما مهم است که چشمان سگتان را به طور منظم بررسی کند.

عفونت ها و آسیب های چشمی در اسب

 

به این وب سایت رای دهید