مزایای عقیم کردن خرگوش

مزایای عقیم کردن خرگوش

0 دیدگاه 24 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 690
مزایای عقیم کردن خرگوش
Neuter (عقیم کردن)یک اصطلاح پزشکی برای برداشتن اندام های تولید مثل در حیوانات نر و ماده است. عقیم کردن خرگوش خانگی شما فواید زیادی برای سلامتی و رفتار او دارد. اما چه فوایدی؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، خرگوش ها در حدود 6 تا 12 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند. بهتر است خرگوش خود را حدود 4 تا 6 ماهگی عقیم کنید تا از تغییرات رفتاری که هنگام رسیدن به بلوغ جنسی ایجاد می شود جلوگیری کنید.

خرگوش‌های نر و ماده هر دو پس از رسیدن به بلوغ می‌توانند ادرار را به صورت عمودی روی دیوارها و سطوح دیگر اسپری کنند. اگر بتوانید خرگوش خود را قبل یا مدت کوتاهی پس از بروز این رفتار عقیم کنید، می توانید تعداد دفعات انجام این کار را بسیار محدود کنید.

خرگوش‌های نر و ماده هر دو پس از رسیدن به بلوغ جنسی دچار نوعی پرخاشگری می‌شوند. این می تواند از ضربه زدن تهاجمی تا گاز گرفتن، تعقیب، عدم تمایل به بلند شدن یا نگه داشتن و از بین بردن چیزها متغیر باشد. آنها حتی ممکن است شروع به حمله به جفت قفسی خود یا سایر حیوانات خانگی در خانه کنند. این تغییر رفتار می تواند به سرعت ایجاد شود و برای صاحبان خانه عجیب و غیرعادی باشد.

مزایای پزشکی عقیم کردن خرگوش 

خرگوش های ماده در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی مانند آدنوکارسینوم رحم هستند. این یک شکل تهاجمی از سرطان است که اغلب به سایر اندام‌های بدن گسترش می‌یابد و همچنین می‌تواند باعث ایجاد سرطان سینه شود. با عقیم کردن خرگوش ماده، رحم معمولاً برداشته می شود و این خطر سرطان را از بین می برد. برخی از دامپزشکان فقط تخمدان ها را برمی دارند. با برداشتن این اندام تولید کننده هورمون، خطر سرطان رحم را نیز از بین میبرد. خرگوش ماده ممکن است دچار عفونت در رحم (پیومتر) و التهاب پوشش داخلی رحم (اندومتریوز) شوند. عقیم سازی و برداشتن رحم این خطرات را از بین می برد.

خرگوش‌های نر می‌توانند به سرطان بیضه مبتلا شوند و در ناحیه کیسه بیضه، زخم‌ها و عفونت‌هایی ایجاد کنند که معمولاً در اثر مبارزه با خرگوش‌های دیگر رخ می‌دهد. اخته کردن تغییرات رفتاری که منجر به دعوا می شود را کاهش می دهد و اگر خرگوش شما اخته شود، بیضه ها برداشته می شوند تا خطری برای ایجاد سرطان بیضه وجود نداشته باشد.

چه زمانی خرگوش خود را باید عقیم کنید

عقیم کردن خرگوش در حدود 4 تا 6 ماهگی نرمال است. برای ماده ها، خطر ابتلا به سرطان رحم و سایر بیماری ها معمولاً در سن 2 سالگی و بالاتر ایجاد می شود، بنابراین عقیم شدن ماده ها قبل از این سن باید انجام شود.

از جراحی اسپای چه انتظاری داریم؟

خرگوش ها در مقایسه با سگ ها و گربه ها در معرض خطر بیشتری برای بیهوشی و عوارض ناشی از جراحی هستند. خرگوش ها حیوانات شکاری هستند، بنابراین آنها یاد گرفته اند که بیماری ها و آسیب ها را به خوبی پنهان کنند. باید قبل از جراحی، خرگوش خود را توسط دامپزشک معاینه کنید تا مطمئن شوید که آنها سالم هستند و برای یک جراحی بدون خطر دارند. دامپزشک شما ممکن است آزمایش خون، غربالگری انگل مدفوع و احتمالاً آزمایشات دیگر را برای اطمینان از آمادگی خرگوش شما برای جراحی توصیه کند.

خرگوش‌های ماده اغلب مانند سگ‌ها و گربه‌ها جراحی عقیم‌سازی می‌شوند که در آن تخمدان‌ها و رحم از طریق یک برش در شکم برداشته می‌شوند. برش با چندین لایه بخیه بسته می شود و لایه پوست اغلب با بخیه در زیر پوست بسته می شود تا خطر جویدن مواد بخیه توسط خرگوش شما کاهش یابد. ممکن است یک یقه الکترونیکی به خرگوش شما بپوشانند تا خطر لیسیدن یا جویدن آنها در محل برش کاهش یابد. کنترل عالی درد و یک جراح مطمئن و سریع به خرگوش شما کمک می کند تا راحت تر بهبود یابد و زمان بیهوشی را محدود کند.

اخته کردن خرگوش نر نیز شبیه سگ و گربه است. ممکن است یک یا دو برش، درست در جلوی کیسه بیضه یا روی هر بیضه از طریق کیسه بیضه وجود داشته باشد. بیضه‌ها برداشته می‌شوند و برش‌ها یا با بخیه، چسب بسته می‌شوند یا باز گذاشته می‌شوند تا خود به خود بهبود یابند. کیسه بیضه ممکن است 1 تا 2 روز پس از عمل متورم شود که طبیعی است. مطمئن شوید که قفس و محیط را بسیار تمیز نگه دارید .

نگرانی های پس از عمل

خرگوش شما باید با 1 یا 2 نوع داروی مسکن، حداکثر 5 تا 7 روز پس از جراحی استفاده کند. اغلب یک داروی ضد درد و یک ضد التهاب با هم برای کنترل جامع تر درد استفاده می شود.

مطمئن شوید که محل برش خرگوش خود را حداقل دو بار در روز بررسی کنید. اگر درد، گرما، تورم، بو یا ترشح بیش از حد وجود داشت، حتماً با ما یا دامپزشک خود تماس بگیرید زیرا این موارد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد و ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های اضافی تجویز شود.

خرگوش شما ممکن است تا 24 ساعت بعد از عمل تمایل به غذا خوردن نداشته باشد. شما باید با دامپزشک خود در مورد دریافت رژیم غذایی مایع مانند Critical Care برای تغذیه با سرنگ خرگوش خود در صورت نیاز صحبت کنید. خوردن منظم برای حرکت و سلامت دستگاه گوارش خرگوش مهم است.

ممکن است چند روز پس از جراحی متوجه مدفوع نرمتر، حجم کمتر یا مرطوب شوید. اگر خرگوش شما دچار اسهال آبکی واقعی شد، فوراً به دامپزشک خود اطلاع دهید. اگر خرگوش شما پس از عمل آنتی بیوتیک خوراکی مصرف می کند و مکمل پروبیوتیک مصرف نمی کند، ممکن است این خطر بیشتر باشد.

نکاتی در مورد تغذیه خرگوش ها

به این وب سایت رای دهید