آیا خزندگان خانگی به گرما و نور نیاز دارند؟

آیا خزندگان خانگی به گرما و نور نیاز دارند؟

0 دیدگاه 8 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 492
آیا خزندگان خانگی به گرما و نور نیاز دارند؟
بسیاری از خزندگان در مورد گرما و نور نیازهای خاصی دارند. برآورده کردن این نیازها برای حفظ سلامت این حیوانات خانگی ضروری است، بنابراین مهم است که بدانیم چرا گرما و نور بسیار مهم هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، برای همه خزندگان، ارائه دمای مناسب بسیار مهم است. از آنجایی که گرمازا هستند ("خونسرد"  اگرچه به دمای گرم نیاز دارند) برای تنظیم دمای بدن خود به دمای خارجی متکی هستند. در طبیعت، آنها به طور طبیعی به منطقه ای با دمای مورد نیاز خود جذب می شوند و در صورت لزوم به سمت خورشید یا مناطق سایه دار حرکت می کنند. بنابراین باید یک گرادیان دما فراهم شود تا خزنده بتواند در صورت نیاز دمای مناسب را انتخاب کند.

دما نباید آنقدر بالا باشد که خزنده بیش از حد گرم شود. با این حال، به همان اندازه مهم این است که دما خیلی پایین نباشد زیرا فرآیندهایی مانند هضم فقط در دمای مناسب بدن کارآمد هستند. در دماهای خیلی پایین، خزنده ممکن است تنبل شود و نتواند غذای خود را به درستی هضم کند.

گرادیان دما

به دلایلی که در بالا ذکر شد، باید یک گرادیان ارائه شود. معمولاً می‌توان یک چراغ خاموش یا منبع گرمایی دیگر را در یک انتهای مخزن قرار داد تا دمای آنجا در انتهای محدوده برای گونه‌های خزنده باشد. انتهای دیگر باید در محدوده دمای پایین تر برای گونه نگهداری شود.

با این حال، ارائه گرادیان به این سادگی نیست. بسته به نوع خزنده ای که در آن نگهداری می کنید، لوازم جانبی باید به گونه ای در مخزن قرار داده شوند که خزنده بتواند در عین حال که طبیعی رفتار می کند، از گرادیان استفاده کند. بنابراین، اگر خزنده شما دوست دارد پنهان شود، باید نوعی سرپناه یا پوست در هر دو قسمت سرد و گرم تهیه شود، بنابراین خزنده وسوسه نمی‌شود که تمام روز را در پناهگاهی که دمای مطلوب ندارد پنهان شود. به طور مشابه، اگر خزنده شما درختی است، دمای مناسب باید در شاخه هایی که خزنده از آنها بالا می رود در دسترس باشد. سپس خزنده می تواند حرارت را تنظیم کند و همچنان در مکان دلخواه خود باشد.

نکته کلیدی این است که شرایطی را فراهم کنیم که شبیه چیزی باشد که خزنده در محیط طبیعی خود پیدا می کند. چند دماسنج خوب بگذارید و به طور منظم دما را در مناطق مختلف قفس (مخصوصاً جایی که خزنده شما زمان زیادی را سپری می‌کند) کنترل کنید و از درست بودن دما اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که دمای مناسب برای سلامت خزنده شما حیاتی است!

دمای شب

بسیاری از خزندگان اسیر با کاهش جزئی دما در شب خوب عمل می کنند (این همان چیزی است که بسیاری در طبیعت تجربه می کنند). بسیاری از برگه های مراقبت خزندگان، یک شبانه یا حداقل دما را توصیه می کنند. هنوز هم می‌توان یک شیب جزئی ایجاد کرد تا خزنده بتواند جایی را که می‌خواهد انتخاب کند.

تامین گرما

چندین گزینه برای تامین گرما وجود دارد و بهترین گزینه برای شما به خزنده و محوطه شما بستگی دارد. گرمایش بالای سر به طور طبیعی تر خزندگانی را که در معرض نور خورشید قرار می گیرند تکرار می کند، اما گرمایش زیر مخزن گزینه خوبی برای تکمیل گرمای ارائه شده است. در صورت امکان، از منابع حرارتی قرار داده شده در قفس خودداری کنید، یا حداقل مطمئن شوید که برای جلوگیری از تماس مستقیم بین خزنده و منبع گرما برای جلوگیری از سوختگی، محافظ هستند. این امر به ویژه برای برخی از گونه ها (به عنوان مثال ایگوانا و اژدهای آبی چینی) مهم است). به طور کلی باید از سنگ های داغ اجتناب کرد اغلب آنها می توانند به اندازه ای گرم باشند که خزنده ای را که روی یکی از آنها قرار دارد بسوزانند، اما برای گرم کردن کل مخزن کار زیادی انجام نمی دهند. و البته مطمئن شوید که تمام وسایل گرمایشی به طور مناسب و ایمن برای کاهش خطر سوختگی یا آتش سوزی استفاده می شوند. چند گزینه در زیر ارائه شده است.

لامپ های پایه، نورافکن ها، لامپ های رشته ای: اینها یک راه ساده و موثر برای تامین گرما و همچنین نور روز هستند. آنها در انواع وات موجود هستند و ممکن است برای یافتن ترکیب مناسب فاصله و توان برای ارائه دمای مناسب، آزمایشاتی لازم باشد. لامپ‌های سفید را نمی‌توان 24 ساعت در روز استفاده کرد، اما (خزنده شما به مدتی در تاریکی نیز نیاز دارد)، بنابراین می‌توان از یک لامپ کم رنگ در شب استفاده کرد. لامپ های شبانه که به طور خاص برای خزندگان ساخته شده اند، انتخاب خوبی هستند. این نوع گرما انتخاب خوبی است زیرا محل پخت حیوان خانگی شما را فراهم می کند.

المان‌های گرمایش سرامیکی: این لامپ‌ها را به سوکت می‌پیچند، اما نوری از خود ساطع نمی‌کنند. آنها گرمای زیادی تولید می کنند و باید فقط در یک سوکت سرامیکی دارای رتبه بندی المنت استفاده شوند یا خطر گرم شدن بیش از حد و آتش سوزی وجود دارد.

لنت ها و نوار گرمایش زیر مخزن: پدهای گرمایش انسانی مشکلی ندارند اما ایده آل نیستند. پدهای حرارتی مخصوص و نوار حرارتی را می توان برای خزندگان خریداری کرد. این منابع گرمایی زیر مخزن، انتخاب خوبی برای تکمیل گرمای تامین شده توسط یک چراغ خاموش یا تامین گرما در شب هستند.

اهمیت اشعه ماوراء بنفش

جدای از نیاز به چرخه منظم روز و شب، برخی از خزندگان به انواع خاصی از نور، به عنوان مثال نور UV نیاز دارند. همانند نیاز به گرما، نیاز به نور UV برای سلامت بهینه گونه هایی که به طول موج UV نیاز دارند حیاتی است. حتی برای آن دسته از خزندگانی که به نور UV نیاز ندارند، ارائه یک چرخه منظم روز و شب ضروری است. بدون چرخه منظم نور و تاریکی، حیوانات استرس را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این، اگر پرورش هدف باشد، تقلید از تغییرات در چرخه روشنایی تاریکی که به طور طبیعی به دلیل تغییر فصل رخ می دهد، ممکن است برای تحریک خزندگان برای تولید مثل ضروری باشد.

مارها و مارمولک های شبانه

مارها، از آنجایی که برای خوردن طعمه کامل تکامل یافته اند، تغذیه آنها بسیار آسان است و تقریباً تمام نیازهای کلسیم و ویتامین D خود را از طریق رژیم غذایی خود تامین می کنند.

گونه‌های شب‌زی مارمولک‌ها در طبیعت در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار نمی‌گیرند، بنابراین نیاز خاصی برای لامپ‌های تولیدکننده نور UV ندارند.

بنابراین، مارها و مارمولک‌های شبانه به نور کافی نیاز دارند تا یک چرخه روز و شب مناسب برای گونه را فراهم کنند، و یک لامپ معمولی رشته‌ای مناسب است. لامپ های مورد استفاده برای گرمایش و نور برای این گونه ها کافی است.

با این حال، بسیاری از مارمولک ها و همه لاک پشت ها نیاز به قرار گرفتن در معرض نور UVA و UVB دارند که باید با قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید یا نورهای خاص پژمرده شوند.

چرا نور UV مهم است؟

اشعه ماوراء بنفش (UV) در تولید ویتامین D3 که برای متابولیسم کلسیم ضروری است، مهم است. ویتامین D3 با قرار گرفتن در معرض نور UV (نور خورشید) در پوست تولید می شود. در حالی که ویتامین D3 را می توان در رژیم غذایی تکمیل کرد، به نظر می رسد برخی از خزندگان مانند ایگواناها از ویتامین D3 تولید شده در بدن خود بهتر از ویتامین D3 موجود در مکمل های ویتامین استفاده می کنند. نور خورشید منبع غیرعملی UV برای اکثر مالکان است (نور UV توسط شیشه مسدود می شود، بنابراین قرار گرفتن در معرض از طریق پنجره ها گزینه مناسبی نیست). UV را می توان توسط لامپ های مخصوص تهیه کرد.

نور UV از طول موج های UVA، UVB و UVC تشکیل شده است. UVC مضر است و UVA و UVB همان چیزی است که خزندگان به آن نیاز دارند. مهمترین نکته میزان UVB تولید شده است و اینجاست که انتخاب یک لامپ مناسب ضروری است.

در مواجهه با طیف وسیعی از لامپ ها در فروشگاه حیوانات خانگی، گاهی اوقات سردرگمی وجود دارد که بهترین نوع لامپ برای تهیه آن کدام است. مطمئن شوید که نوری با طیف کامل دریافت می کنید که بیش از 1.1 درصد UVB تولید می کند. ملیسا کاپلان، نویسنده کتاب  Iguana for Dummies ، Durtest Vita-Lite یا Zoo Med's Reptisun را به عنوان چراغ‌های خوب توصیه می‌کند. با گذشت زمان، تولید UVB کاهش می یابد و لامپ های UVB باید هر 9 تا 12 ماه یکبار تعویض شوند.

برای گونه هایی که نیاز به نور تولید کننده UVB دارند، به طور کلی منبع نور دیگری به عنوان منبع نور سفید روشن و یا گرما مورد نیاز است. هنگام قرار دادن عناصر گرمایشی و روشنایی مختلف، آنها باید با هم کار کنند. لامپ های UV و لامپ محافظ را در یک سمت محفظه قرار دهید، در غیر این صورت خزنده ممکن است وقت خود را صرف خوابیدن کند و از لامپ UVB خیلی دور باشد تا از مزایای آن بهره مند شود.

ایگوانای سبز

 

به این وب سایت رای دهید