آیا گربه ها رنگ ها را می بینند؟

آیا گربه ها رنگ ها را می بینند؟

0 دیدگاه 10 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 8631
آیا گربه ها رنگ ها را می بینند؟
آیا گربه سانان رنگها را می بینند؟ آیا رنگها برایشان قابل تشخیص است؟ باید بگوییم دید آنها کمی متفاوت تر از چیزی است که ما انتظار داریم.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ها به اندازه ما انسان ها رنگ ها را  نمی بینند، اما توانایی شگفت انگیزی برای مشاهده حرکات کوچک و سریع با دید بسیار گسترده تر دارند. آنها همچنین به طور منحصر به فردی برای دید در تاریکی مجهز هستند، که آنها را به شکارچیانی عالی در شب تبدیل می کند.  اگر با یک بچه گربه پشمالو زندگی می‌کنید، می‌دانید که گربه‌ها عاشق تعقیب کردن و گرفتن انواع چیزها هستند. توانایی آنها برای گرفتن مگس یا گرفتن مچ پای شما درست زمانی که شما از رختخواب بلند می شوید، غریزی است.

کوررنگی چیست؟

کوررنگی هیچ ارتباطی با توانایی دیدن ندارد، بلکه به توانایی (یا عدم وجود آن) در تشخیص رنگ ها اشاره دارد. افرادی که نتوانند رنگ قرمز را از رنگ سبز تشخیص دهند و از آسیب یا بیماری در چشم، متوجه سایه رنگ ها یا مقایسه رنگ ها برایشان دشوار باشد، به اصطلاح می گویند مشکل کورنگی دارند.

انسان و گربه هر دو دارای دو نوع گیرنده رنگ در چشمان خود هستند: "مخروط و استوانه ای". مخروط ها بینایی در طول روز و درک رنگ را کنترل می کنند. استوانه ای با آنچه که در شب دیده می‌شود و توانایی دیدن از یک طرف به سمت دیگر و اطراف (دید محیطی) مقابله می‌کنند. هر مخروط، طول موج نور را تشخیص می دهد. انسان ها سه مخروط دارند. بنابراین به طور کلی می توانند طیف کامل نور را تشخیص دهند. گربه ها فقط دو مخروط دارند که طیف نوری را که می توانند ببینند محدود می کند.

آیا گربه ها می توانند رنگ را ببینند؟

دوستان گربه سان ما می توانند برخی از رنگ ها را ببینند، اما آیا رنگ های خاصی وجود دارد که گربه ها بهتر ببینند؟ دو مخروط تشخیص رنگ گربه ها به آنها اجازه می دهد طول موج های نور آبی، بنفش، زرد و سبز را ببینند، اما قرمز و نارنجی را نمی توانند تشخیص دهند. بنابراین، مانند سگ‌ها، گربه‌ها عمدتاً چیزها را در سایه‌های زرد، خاکستری و آبی می‌بینند، اما برخی از محققان فکر می‌کنند که گربه‌ها نیز ممکن است متوجه برخی از سایه‌های سبز شوند.

بنابراین آن نشانگر لیزری که بی‌وقفه گربه‌تان را با آن اذیت می‌کنید ( لطفاً یک اسباب‌بازی دیگر انتخاب کنید !) گزینه خوبی برای بازی نیست. گربه شما احتمالاً متوجه نمی شود که قرمز چقدر روشن است و در عوض فقط حرکت سریع و پرتاب نور را می بیند. ناگفته نماند که تعقیب بی پایان یک هدف غیرقابل دستیابی برای آنها خسته کننده است.

چگونه بفهمیم گربه ها کور رنگ نیستند؟

ما  می‌دانیم که گربه موجودی منحصربه‌فرد با چشمان شگفت‌انگیز است! تحقیقات اخیر اکتشافات جالبی از تمام کارهای باورنکردنی که گربه می تواند انجام دهد و چشمان او می ببیند را نشان می دهد. همچنین آزمایشاتی شامل استفاده از مواد غذایی و پانل های رنگی برای آزمایش اینکه آیا حیوانات، مانند گربه ها، می توانند رنگ ها را تشخیص دهند یا خیر، انجام شده است. حیوان می تواند یک رنگ را از رنگ دیگر برای دریافت جایزه غذا انتخاب کند.

این برای گربه شما چه معنایی دارد؟

بهترین اسباب‌بازی برای گربه ها آن است که غرایز طبیعی شکارچی بودن آن‌ها را درگیر کند، اما اگر می‌خواهید یک وسیله عالی را انتخاب کنید که زیبا هم به نظر برسد، بهترین گزینه برای شما اسباب‌بازی‌هایی در سایه‌های زرد، آبی و شاید سبز است.

اگرچه گربه شما متوجه تمام سایه های رنگین کمانی زیبا نمی شود، او یک شکارچی با استعداد در شب است. گربه ها کرپوسکولار هستند، به این معنی که در سحر و غروب واقعاً فعال هستند. 

واترلو، آیووا، می‌گوید: گربه‌ها دارای یک " tapetum lucidum " یا یک لایه بازتابنده نازک در امتداد پشت چشم خود هستند که نور را در مکان‌های تاریک "جهش" و بزرگ‌نمایی می‌کند. تریسی می‌گوید این لایه بازتابنده دلیلی است که چشم سگ‌ها و گربه‌ها در تاریکی می‌درخشند.

این توانایی ذاتی برای دیدن در تاریکی به این معنی است که یک بچه گربه می تواند در فضای باز خرابی درست کند و انواع موجودات کوچک از جمله: گونه های پرندگان بومی را بکشد.

بنابراین شما باید مراقب پلنگ کوچک خود باشید، زیرا چشمان آنها می تواند مراقب حیوانات دیگر نیز باشد.

ترشحات چشمی سگ

مهمترین خطرات برای گربه های خانگی

آلرژی در گربه ها

 

به این وب سایت رای دهید