سقط جنین در گربه ها

سقط جنین در گربه ها

0 دیدگاه 17 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 4059
سقط جنین در گربه ها
بارداری و زایمان می تواند در هر موجود زنده ای با عوارض همراه باشد. از ساده‌ترین شکل تولید مثل، یک ارگانیسم تک سلولی که به دو قسمت تقسیم می‌شود، تا شکل پیچیده‌تر تولید مثل در پستانداران، عمل تولد زنده، هر چیزی ممکن است اشتباه پیش برود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، امکان دارد حیوانات خانگی که به خوبی از آنها مراقبت می شود، و با بالاترین کیفیت تغذیه می شوند، و توسط والدین حیوان خانگی خود تحت نظر هستند، ممکن است در دوران بارداری و زایمان دچار مشکلاتی شوند. این مقاله به یک عارضه خاص، سقط جنین، در یک گونه خاص از حیوانات اهلی حیوانات خانگی خانگی می پردازد.

سقط جنین چیست؟

تعریف استاندارد سقط جنین عبارت است از اخراج جنین قبل از اینکه بتواند مستقل از میزبان خود یعنی مادر زنده بماند. سقط جنین به عنوان سقط خودبخودی نیز شناخته می شود.

سقط جنین در گربه ها می تواند در هر زمانی از بارداری رخ دهد و به دو دسته تقسیم می شود:

مواردی که در نیمه اول بارداری، تا 45 روز پس از بارداری رخ می دهد

مواردی که در مرحله آخر بارداری، از 45 روزگی تا زمان زایمان رخ می دهند.

هنگامی که سقط جنین در 45 روز اول بارداری رخ می دهد، اغلب در اکثر موارد قابل تشخیص نیست. هیچ علائم بالینی یا ناهنجاری قابل مشاهده ای وجود ندارد. جنین های متعدد توسط بدن مادر جذب می شود. هیچ اخراج یا چیزی شبیه زایمان اتفاق نمی افتد. در برخی موارد، یک یا چند جنین می‌توانند دوباره جذب شوند در حالی که جنین‌های دیگر زنده می‌مانند، به رشد سالم خود ادامه می‌دهند، و از طریق فرآیند زایمان طبیعی وارد دنیا می‌شوند.

ممکن است از خود بپرسید "پس چگونه می توانم بفهمم که گربه من در مراحل اولیه بارداری خود سقط جنین داشته است؟" پاسخ این است مگر اینکه چک بارداری، از طریق سونوگرافی شکم ، در اوایل بارداری انجام شده باشد، سپس در اواخر بارداری یا نزدیک به موعد مقرر تکرار شود، ممکن است هرگز متوجه نشوید. گربه مادر معمولا طوری رفتار می کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

متأسفانه، زمانی که سقط جنین در مرحله آخر بارداری، یعنی 45 روز مانده به موعد مقرر، اتفاق بیفتد، ممکن است چنین نباشد. در طول این مدت، گربه مادر می تواند بارداری را به پایان برساند و بچه گربه های مرده به دنیا بیاورد. گربه مادر ممکن است نزدیک فارق شدن باشد، اما هیچ نشانه ای از زایمان را نشان نمی دهد زیرا بدن جنین مرده توسط یک غشای محافظ در رحم او جدا شده است. این اتفاق نیاز به سزارین اورژانسی برای برداشتن جنین مرده یا چند جنین دارد. سقط جنین در مرحله آخر بارداری اغلب بدون تشخیص اتفاق نمی افتد. 

علت سقط جنین در گربه ها چیست؟

شایع ترین علت سقط جنین در گربه ها نوعی عفونت است. شایع ترین شکل عفونت ویروسی است. گربه های ماده مبتلا به ویروس لوسمی گربه (FELV)، ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)، ویروس هرپس گربه (FHV) یا ویروس پریتونیت عفونی گربه (FIP) نسبت به گربه های ماده که این گونه نیستند در معرض خطر سقط جنین بسیار بیشتری هستند. عفونت باکتریایی، به ویژه در گربه های ماده مبتلا به کلامیدیا، می تواند یکی دیگر از علل شایع سقط جنین باشد.

علل شایع عفونت عبارتند از: بیماری انگلی، در درجه اول Neospora Caninum (البته در سگ ها شایع تر است) و بیماری قارچی. تغییر در تعادل هورمونی گربه مادر یا ناهنجاری های هورمونی می تواند یکی دیگر از دلایل سقط جنین باشد.

پروژسترون، هورمونی که از تخمدان ها ترشح می شود، مسئول حفظ بارداری است. این هورمون در "ساکت نگه داشتن رحم" عمل می کند تا باعث انقباضات زودرس رحم نشود و به جنین یا چند جنین اجازه رشد و تکامل را می دهد. این هورمون همچنین در این توانایی عمل می کند که سیستم ایمنی گربه مادر را از دیدن جنین در حال رشد به عنوان "بیگانه" برای بدن جلوگیری می کند و بنابراین از حمله سیستم ایمنی به جنین جلوگیری می کند. سطوح پایین پروژسترون می تواند باعث سقط جنین خود به خودی شود.

دلایل دیگر سقط جنین در گربه ها شامل: سایر مشکلات داخلی گربه مادر یا جفت، ناهنجاری های مرتبط با جنین، ضربه، جراحت، کمبودهای تغذیه ای یا استرس شدید است.

چگونه بفهمم گربه من سقط جنین دارد؟

همانطور که قبلا در این مقاله گفته شد، اگر سقط جنین در مراحل اولیه بارداری اتفاق بیفتد، ممکن است بدون تشخیص از کنار شما بگذرد. این اتفاق در اکثر موارد رخ می دهد. در سقط جنین‌هایی که در مراحل آخر بارداری اتفاق می‌افتد، اکثر گربه‌ها نوعی علائم قابل مشاهده را نشان می‌دهند.

این علائم شامل نوعی ترشحات واژن است. خونریزی طولانی مدت و مزمن واژینال شایع ترین نوع ترشح است. گربه‌ها در تمیز کردن آشفتگی‌های شخصی قبل از اینکه انسان چیزی را تشخیص دهد بسیار ماهر هستند، با این حال، با ماهیت مزمن خونریزی واژینال که معمولاً با سقط جنین دیده می‌شود، اغلب برای مراقب‌ترین گربه دشوار است. تشخیص خونریزی واژینال نسبتاً آسان خواهد بود. انواع دیگر ترشحات واژن شامل مایعات چرک مانند، سبز، قهوه ای یا سیاه است.

علائم یا علائم بالینی اضافی سقط جنین عبارتند از تب، درد شکم، بی حالی، بی اشتهایی، نشان دادن علائم ناراحتی مانند تنفس سخت.

اگر شک کنم گربه ام سقط جنین دارد چه کار کنم؟

اگر شک دارید که گربه مادر سقط جنین داشته یا دارد، فوراً از طریق دامپزشک مراقبت های اولیه یا یک بیمارستان دامپزشکی اورژانس به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

سونوگرافی شکم بهترین راه تشخیصی برای سقط جنین است. این شکل از آزمایش به شدت نسبت به اشعه ایکس شکم ارجحیت دارد، زیرا اشعه ایکس در تشخیص این نوع بیماری دقت کمتری دارد. دامپزشک ممکن است توصیه کند سطح پروژسترون گربه شما را بررسی کند تا ببیند آیا سطح آن پایین است یا خیر، با این حال، این نوع آزمایش معمولاً به آزمایشگاه بیرونی نیاز دارد و نتایج فوری که اغلب در شرایط اضطراری مورد نیاز است را ارائه نمی دهد.

 

سقط جنین در گربه چگونه درمان می شود؟

درمان سقط جنین در گربه ها بستگی به وضعیت گربه مادر و شرایط بارداری او دارد، یعنی تولید مثل عمدی یا تصادفی. اگر عمداً پرورش یابند و گربه مادر در دوران بارداری خود تب کرد و بدون مداخله پزشکی ممکن است سقط جنین رخ دهد، مایعات داخل وریدی و آنتی بیوتیک ها ممکن است به جلوگیری از سقط جنین کمک کند یا حداقل خطر عوارض جدی را به حداقل برساند.

اگر عدم تعادل هورمونی پیدا شود، مکمل پروژسترون برای گربه مادر ممکن است از سقط جنین جلوگیری کند. پروژسترون درمانی اغلب شامل دوز روزانه تا قبل از موعد مقرر است. سزارین اورژانسی با حفظ اندام های تناسلی نیز بسته به شرایط یک گزینه درمانی است. اگر به طور تصادفی پرورش یابند، بدون برنامه ریزی برای پرورش آینده گربه مادر، سزارین با جراحی عقیم سازی بهترین گزینه است.

چگونه از سقط جنین در گربه جلوگیری کنیم؟

متأسفانه، هیچ نوع مراقبت پیشگیرانه ای خطر سقط جنین را تضمین نمی کند. برای آن دسته از گربه‌های ماده که قرار نیست عمداً پرورش یابند، عقیم‌سازی در شش ماهگی یا نزدیک به آن (قبل از اولین چرخه گرما) بهترین داروی پیشگیری است. 

آیا باید در مورد بارداری، سقط جنین یا شرایط دیگر گربه خود با دامپزشک مشورت کنید؟ بله. شما می توانید با دامپزشکان"سامانه دامپزشک" از طریق مشاوره آنلاین، صحبت کنید. و در صورت معاینه حضوری در اولین زمان ممکن دامپزشکان ما برای کمک به پت شما اعزام خواهند شد.

پرسش و پاسخ در مورد بارداری سگ

بارداری خرگوش

 

به این وب سایت رای دهید